zonderkunstenaarsgeenkunst

Just another WordPress.com weblog

17 Peggy Bannenberg: tekst Tweede Kamer 20 maart 2008

leave a comment »

AAN DE VASTE KAMERCOMMISSIE CULTUUR

20 maart 2008

Schoonheid

Voor mij hebben sieraden te maken met schoonheid en dat is al sinds mensenheugenis de motivatie om ze te maken en te dragen. Mijn sieraden sluiten aan bij het Modernisme in die zin dat ik uitga van elementaire vormen en de karaktereigenschappen van materialen respecteer, maar mijn werk is wel steeds vrijer geworden. Ik vind het belangrijk dat mijn sieraden gedragen kunnen worden, maar ik maak geen juwelierssieraden. In plaats van edelstenen te verwerken in klassieke zettingen, experimenteer ik met ongebruikelijke materialen als eierschaal en emailles, waar je de meest  schitterende kleuren mee kunt bereiken.

Vakmanschap

Mijn opleiding bestaat uit een 4 jarige vakopleiding tot goudsmid en een 5 jarige opleiding aan de Rietveld Academie, wat aardig vergelijkbaar is met een universitaire of wetenschappelijke studie; een sieradenmaker is dus geen hobbyisten of zondags knutselaars!

Internationale tentoonstellingen

De Nederlandse sieradenwereld is klein, maar internationaal toonaangevend en ik heb vele malen geëxposeerd in de VS, België, Duitsland, Groot-Britannië en Japan. Mijn werk gaat naar gerenommeerde sieradengaleries, nationale en internationale tentoonstellingen en wordt verzameld door musea en particulieren. Daarnaast neem ik ook deel aan vormgevers- en sieradenbeurzen, waarvan een aantal in het buitenland, zoals de SOFA in de VS.

Veel tijd en concentratie

Het voorbereiden van een solo tentoonstelling met nieuw werk neemt meer dan één tot twee jaar in beslag. En het werk moet al die tijd bij elkaar blijven, zodat daar dus ook geen inkomsten uit kunnen komen. De meeste werkstukken zijn met de hand gemaakte unica en dat vraagt heel veel tijd en concentratie. Ondertussen moet de schoorsteen wel roken….

Mijn werk wordt gekocht door gespecialiseerde verzamelaars, maar om een breder publiek bereiken en te laten zien dat het helemaal niet ‘eng’ of moeilijk is om moderne sieraden te dragen, maak ik binnen elke collectie een aantal betaalbare oplages, waarbij elementen gebruikt worden uit de unica’s.

Beursdeelname

Om mijzelf nog beter op de markt te zetten, neem ik ook deel aan vormgevers- en sieradenbeurzen, zoals bijvoorbeeld ‘Sieraad, de International Jewellery Fair’ die elk jaar in de Amsterdamse RAI wordt gehouden. De standhuur is duur, te duur voor veel collega-ontwerpers. Het is dan ook jammer dat beursdeelname voor ‘Sieraad’ niet gesubsidieerd is, want deze beurs trekt heel veel bezoekers…

Lage prijzen

Voor edelsmeden is het een ander verhaal, maar voor een hedendaagse sieraadontwerper is het onmogelijk van je werk te leven. Vernieuwende sieraden zijn tijdrovend om te maken, maar de prijzen liggen erg laag. Dat geldt overigens ook voor andere vrije vormgevers die werken met keramiek of textiel. En ook al doe je nog zo je best om cultureel ondernemer te zijn, vrije vormgevers kunnen zich niet redden op de markt!

Basisstipendium plus docentschap

Ik heb meerdere beurzen gehad, waaronder een startstipendium en een werkbeurs. Op dit moment maak ik gebruik van een basisstipendium, naar mijn idee een goed werkend systeem. Op de achtergrond is een basisbedrag aanwezig van ongeveer € 500,- per maand en dat gedurende 4 jaar, waardoor de vaste lasten voor een deel gedekt zijn. De rest moet door eigen inkomsten aangevuld worden, maar omdat daar geen regelmaat in zit is het dus vaak hollen of  stilstaan, er zijn maanden bij dat er amper iets binnenkomt. Voor enige regelmaat in het inkomen ben ik twee avonden gaan lesgeven in een cultureel centrum. Ik geef daar lessen edelsmeden en maak daardoor werkdagen tot elf uur ’s avonds. Maar de honoraria voor kunsteducatiedocenten zijn heel laag: 16,56- euro netto.

Stipendia noodzakelijk

Subsidie is onmisbaar en het is zorgelijk dat het Fonds het aantal beurzen wil verminderen. Er moeten juist meer beurzen komen, waaronder startstipendia, zodat jong talent een kans krijgt. Dan kun je je voor 100% richten op het ontwikkelen van je werk. Zonder steun van het stipendium is het voor mij en de meeste van mijn collega’s onmogelijk om sieraden tot kunst te verheffen. Kwaliteit wint het van oppervlakkige kwantiteit. Want die komt namelijk al met containers tegelijk uit China!

Peggy Bannenberg

Written by zonderkunstenaarsgeenkunst

maart 23, 2008 bij 2:50 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: