zonderkunstenaarsgeenkunst

Just another WordPress.com weblog

petitie aan de Tweede Kamer

with 23 comments

TEGEN DE UITHOLLING VAN KUNSTSUBSIDIES!

INVESTEER MEER IN BEELDENDE KUNSTENAARS!

ZONDER KUNSTENAARS GEEN KUNST!

  • 2072 STEUNBETUIGINGEN. DOWNLOAD DE LIJST HIER (.xls 206 kB)

De steunlijst is afgesloten op 20 maart 2008. U kunt nog wel reacties plaatsen. (Klik ‘comments’ linksonder op deze pagina, en ‘submit comment’ linksonder op de dan volgende pagina.)

_________________________________________________________________________ 

Nederlandse kunstenaars doen het goed in binnen- en buitenland. Dat moet zo blijven. Daarom voert het Platform Zonder Kunstenaars Geen Kunst actie tegen de voortschrijdende uitholling van de beeldende kunstsubsidies.

 

Anders dan reclame, die een commerciële boodschap uitdraagt, biedt kunst ruimte voor reflectie en dat is essentieel voor onze cultuur. Maar anders dan reclamemakers kunnen beeldende kunstenaars niet op de commerciële markt overleven, terwijl de kunst zelf economisch een grote toegevoegde waarde heeft. Investeer in kunstenaars, want kunst is een essentiële maatschappelijke èn economische investering!

Nu is er te weinig geld. Het is de bedoeling van de regering dat de schaarse middelen naar nog minder kunstenaars gaan. Velen zullen hun beroep niet meer kunnen uitoefenen. In maart 2008 beslist minister Plasterk hoe de pot voor de beeldende kunst zal worden verdeeld.

De herverdeling leidt tot felle discussies, onder meer op de website kunstsubsidiedebat.nl. Een petitie van Lisa Couwenbergh en Ewoud van Rijn werd door ruim 800 kunstenaars ondertekend. En in december ontketende het Platform Zonder Kunstenaars Geen Kunst een emailbombardement aan de Tweede Kamerleden, waardoor de KunstKoopregeling kon worden gered. Kunstenaars luiden de noodklok:

  • In 2004 waren er nog maar 571 van de 12.000 kunstenaars die een individuele subsidie ontvingen! Het aantal startstipendia daalde van 131 (2002) naar 61 (2006). Geef meer beurzen en startipendia! Meer geld voor het Fonds BKVB!
  • In 2005 werd bepaald dat 16,7 miljoen, de zogeheten Geldstroom Beeldende Kunst en Vormgeving (BKV) uit de vroegere BKR, niet meer rechtstreeks aan kunstenaars mocht worden uitgekeerd. Een substantieel deel moet worden geoormerkt voor kunstenaars!
  • De eisen van de WWIK (nu ongeveer 40 miljoen) worden steeds verder opgeschroefd, en kunstenaars mogen hier slechts vier van de tien jaar gebruik van maken. Het is nu een sterfhuisconstructie. In 2003 werd er 40 miljoen verdeeld onder 3000 kunstenaars. In 2007 was dit 25 miljoen voor 2200 kunstenaars. De WWIK moet worden verruimd!
  • De budgetten voor kunst in openbare ruimte daalden. Er zijn steeds minder opdrachten. Hoog dit op. Investeer in kunst!
  • Kunstenaars zijn een antenne op de samenleving. Kunst is een motor voor de economie. Trek de kunstbegroting op van 0,48% naar van 1 % van het BNP zoals in Frankrijk! Creëer een Fonds ‘De Mecenas’ voor kunstenaars (privaatgeld plus overheidsgeld zonder winstoogmerk)!
  • Richt een fonds op dat voorziet in pensioenvoorzieningen en hypotheken voor kunstenaars.
  • We mogen trots zijn op onze kunstenaars. Zet de Nederlandse kunst in de schijnwerpers met een volwaardig podium (vgl. TateBritain)! Meer beeldende kunst op tv (bv. serie Kunst Na Karel Appel)!

Dit initiatief wordt gesteund door: FNV-Kiem, Nederlandse Kring van Beeldhouwers, Sjarel Ex  directeur Museum Boymans van Beuningen, Janwillem Schrofer algemeen directeur Rijksakademie, Tijmen van Grootheest voorzitter College van Bestuur Gerrit Rietveld Academie, Frans de Ruiter voorzitter College van Bestuur Hogeschool van Beeldende Kunsten, Muziek en Dans; Den Haag, Ingrid Rollema directeur Vrije Akademie, Den Haag, Ad ‘s-Gravesande voorzitter C, omroep voor kunst en cultuur, Erik Akkermans voorzitter Scholingsfonds Kunst en Cultuur, Stijn Huyts directeur Het Glaspaleis, Heerlen, Bestuur en directie De Vishal Haarlem, Erik Bos Galerie Nouvelles Images, Fons Welters Galerie Fons Welters, Tanya Rumpff Galerie Tanya Rumpff, Berry Koeman Galerie RAM, Miriam de Winter Galerie Phoebus, Marieke Wiegel tentoonstellingsprogrammering Institut Neérlandais, Albert van der Weide kunstenaar, bestuurder, Cornel Bierens kunstenaar, schrijver, Janneke Wesseling kunstrecensent, Ans van Berkum kunstrecensent en Liesbeth den Besten kunstrecensent.

Tot het Platform Zonder Kunstenaars Geen Kunst behoren Jerome Symons, Frode Bolhuis, Jane Boyd, Abraham Vega en Ida van der Lee en kunstrecensent Anne Berk met ondersteuning van FNV-Kiem.Tot de ondertekenaars behoren onder meer Henk Visch, Joost Conijn, Ewoud van Rijn, Jaap de Ruig, Zeger Reijers, Juul Kraijer, Elisabet Stienstra, Thom Puckey, Eylem Aladogan, Karin Arink, Maria Roosen, Rob Voerman, Lara de Moor, Peggy Bannenberg, Petra Boshart, Ansuya Blom, Adam Colton, Gil en Moti, Martijn Engelbregt, Lidy Jacobs, Jan Maarten Voskuil, Maria Verstappen, Jeanne van Heeswijk en vele anderen..

Contactpersonen:

Anne Berk, tel. 075-6846840, zonderkunstenaarsgeenkunst@gmail.com

Frode Bolhuis,  frode@frodebolhuis.nl

Advertenties

Written by zonderkunstenaarsgeenkunst

februari 7, 2008 bij 2:51 pm

Geplaatst in Uncategorized

23 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Iedere grote kunstenaar heeft ook zijn collega’s nodig om zich tot een nieuw niveau te kunnen verheffen. Ik ben student autonoom beeldende kunst, in Groningen

    Annemiek Siekman

    februari 21, 2008 at 10:07 pm

  2. Zonder kunst geen geestelijk leven.

    Ellen Rodenberg

    februari 21, 2008 at 10:08 pm

  3. Ja natuurlijk moet kunst optimaal de ruimte krijgen. Ook letterlijk, in de openbare ruimte. Of het statement van hem zelf is weet ik niet, maar mijn vader, die beeldend kunstenaar was, zegt in een gefilmd portret heel stellig dat een kunstenaar zich de toekomst herinnert. En dus heeft hij een belangrijke rol.

    Zonder revisionistisch te willen klinken moet me wel van het hart dat ik, ook ter wille van de helderheid van het debat, dat immers voor een deel gevoerd moet worden met mensen die niks met kunst hebben, al te opzichtig uit de populaire cultuur geplukte uitingen wellicht met een andere bril bekeken moeten of zouden moeten worden. Niks ten nadele van dat soort uitingen, maar het maakt het beeld voor de buitenwacht wat diffuus.

    Overigens vind ik dat kunst in de openbare ruimte veel meer nog dan nu het geval is aanzienlijk ruimer geïnterpreteerd zou moeten worden. Wanneer laten we een ruilverkaveling nou eens over aan een kunstenaar in plaats van aan een lijn(en)trekkende ambtenaar?

    En graag ook wat/veel meer manifestaties/tentoonstellingen buiten de witte dozen !

    Coen Eggen, vm museumconservator, tentoonstellingsmaker, bouw- en cultuurhistoricus.

    Kelmond, 14 II 08

    Coen Eggen

    februari 21, 2008 at 10:11 pm

  4. Ik ondersteun de actie van harte. het is absurd hoe weinig dit land
    investeert in cultuur en hoe weinig trots we zijn op onze kunstenaars.
    Het idee dat de beste kunst ontstaat vanuit ontbering en geploeter is
    al lang achterhaald.

    Evelien Verkerk

    februari 21, 2008 at 10:13 pm

  5. waarom bezuigen we als nederlanders niet op de de vele onzin die we doen.

    In diverse landen ‘ helpen’ maar waarom gaan er geweren mee?

    Op kunstenaars bezuinigen is niet een goed idee.

    Peter hoogmoed

    maart 3, 2008 at 11:23 pm

  6. Alle subsidie afschaffen.

    Als ex Rijksacademie deelnemer maak ik veel kans op subsidie, maar dat is nooit mijn doel geweest en ik heb het nooit aangevraaagd. Het gaat erom dat je af en toe iets verkoopt om de onkosten te dekken. Ik verkoop echter bijna nooit iets en dat zaait haat en onvrede in mijn kunstlievende geest.

    Ik roep al jaren dat er nauwelijks een cent te verdienen valt met beeldende kunst, maar niemand die het horen wil; vooral de media niet. Slechts de topkunstenaars en subtopjes per provincie kunnen zich redden, de rest is subsidie.

    Regelmatig wordt ik geprofileerd als de meest zielige kunstenaar van Nederland omdat ik niks weet te verkopen. Uitgelachen en nooit meer serieus genomen. Daarom ontdek ik tot mijn grote vreugde dat er weinig van de subsidie taart overblijft.

    Het zijn namelijk vooral de kunstenaars die in aanmerking denken te komen voor een subsidie die telleurgesteld zijn, maar zij liggen niet wakker van het enorme leger kunstenaars die nooit in aanmerking zullen komen voor een subsidie. Binnenkort zullen de toekomstige subsidieloze kunstenaars in het zelfde schuitje varen; met lege handen en dan maar liegen dat het allemaal zo goed met de kunst gaat; een hypocriete volkje waarin we allemaal in het persoonlijke kunstsucces geloven. Daar heb ik natuurlijk ook bij gehoord, maar de realiteit heeft mij achterhaald.

    Ik herhaal mijn favoriete leus, tientallen malen geblogd op mijn blog Genie van Groningen op de Volkskrantblog;
    Familie, vrienden, kennissen en familie hakken liever hun handen eraf dan dat ze een kunstwerkje aanschaffen.

    Boontje komt om zijn loontje.

    Daarom helemaal afschaffen die subsidies dan weten we tenminste waar we staan als kunstenaars, en dat is veel lager op de ladder dan we allemaal denken.

    De groeten.

  7. Ik onderteken uw petitie niet, net zoals een heel aantal andere kunstenaars in mijn omgeving, die zodoende nauwelijks gehoord worden. U moet eerst eens goed leren lezen, want de hele discussie begon met een gechargeerde visie op Lex ter Braaks tekst.

    Ik heb startstipendia gehad en een basisbeurs. Ik hoop dat ik nog eens een basisbeurs zal krijgen, dat is het punt niet, maar u staat te steigeren voor de verkeerde horde. Er schijnen 12.000 kunstenaars in Nederland te zijn. Van mijn voormalige academiegenoten is, na tien jaar, een belachelijk klein percentage serieus door aan het werken als kunstenaar. De grootste deceptie, die ik had, toen ik eenmaal op de kunstacademie zat, was dat het intellectuele niveau zo laag was. Ik had interessantere materie verwacht, zowel van de academie als van veel van mijn medestudenten.

    Het gaat om de perceptie van kunst door de politiek en de invloed die de politiek heeft op de perceptie van kunst door het publiek, ‘het volk’, de potentieel geïnteresseerden.
    Minder academies van een veel hoger niveau, daar begint het mee. Er zijn gewoon te veel kunstenaars. Vakken als semiotiek, beeldanalyse en –filosofie of lessen in beeldcultuur in het algemeen invoeren. De studenten niet met een schools puntensysteem beoordelen, zoals dat juist werd ingevoerd in mijn eerste jaar, maar door de leraren, waarvan we mogen aannemen dat ze vakbekwaam zijn. In veel landen is het leggen van een redelijk brede theoretische basis bij kunstenaars een automatisme. In Nederland wordt wat dat betreft juist vanuit het sociaal-democratische standpunt het niveau laag gehouden – waardoor het intellectuele lesniveau ver onder het beoogde niveau van het HBO blijft steken. Geen wonder, dat men slecht leest. En ook geen wonder, dat kunstenaars nauwelijks aan betaald werk komen binnen of aan de randen van hun vakgebied, want de echte theoretici, die de grote culturele instellingen bestieren, beschouwen de kunstenaar voornamelijk als een te pas en te onpas binnen hun eigen concepten te wringen werkpaard. Ook het idee ‘als het van ver komt, is het beter’, doet de ontwikkeling van de eigen (jongere) Nederlandse en ook Belgische (ik verblijf zelf een groot deel van mijn tijd in België, waar de situatie anders is, niet beter: anders) kunstenaars geen goed.

    Zo vormen de culturele instellingen een haast ondoordringbare buffer tussen de kunstenaar en zijn of haar werk en het publiek. De kunstenaar ondertussen, wil wel, dus organiseert hij zelf tentoonstellingen en projecten, zonder budget als geheel en zonder budget voor een degelijke promotie in het bijzonder. Met als gevolg dat op elke goedbedoelde opening inderdaad weer dezelfde zogenaamde ‘in-crowd’ op komt dagen. Hierdoor zijn kunstenaars onderling zeer goed op de hoogte van de activiteiten van medekunstenaars (en dus bij uitstek degenen, die verstand hebben van wat er gaande is), maar zult u er zelden of nooit potentiële kopers of gevestigde curatoren rond zien lopen.

    Daarenboven heeft kunst een imago-probleem van ongekende proporties. Er bestaat geen ivoren toren, want de kunstenaar heeft dezelfde input als de hele wereld. Ook wij zijn opgegroeid met MTV, reclames en Steven Spielberg. Niemand ontsnapt aan die invloed en het is bijna onmogelijk om je als mens – en als kunstenaar (Jeder Künstler ist ein Mensch …) je daaraan te ontrekken. Dus sijpelt dat steeds meer, vooral bij de jongere kunstenaar, op een hele natuurlijke manier ook door in het werk.

    Het kost wat meer moeite om ‘het volk’, om een grote groep potentieel geïnteresseerden daarmee maar even aan te duiden – ik laat hierbij buiten beschouwing of dit ook potentiële verzamelaars/kopers zijn – naar tentoonstellingen te trekken, dan deze groep voor de televisie te laten hangen om op die manier ‘cultuur’ binnen te krijgen. ‘Kunst’, en kunstenaars hebben een grootscheepse, liefst door de politiek gestuurde, marketingcampagne nodig.

    Zodat men weet dat beeld gebruikt kan worden voor meer dingen, dan alleen voor de verkoop van producten: het is een taal. Sterker nog, het is een oertaal. Kunst maken, in de breedste zin des woords, is iets wat ons mens maakt. Vanuit evolutiebiologisch (Darwinistisch) standpunt gezien, is het vermoedelijk zelfs een vroeg en belangrijk neveneffect van de groei van onze hersenen, het is onze ‘pauwenveer’ (lees meer hierover in boeken als ‘De Parende Geest’ van psycholoog Geoffrey Miller, bijvoorbeeld). Kunstenaarsschap is een specialisme, dat de rekbaarheid van onze geest aftast, onze verbeelding omzet in een esthetische symboliek, dat input verwerkt tot output.

    Kortom, kunst is belangrijk genoeg, om op allerlei fronten meer aandacht te geven. Of aandacht opeisen voor het kunstenaarsschap door een zeurderige petitie onze mailboxen in te spammen de manier is, vraag ik me ernstig af.

    Alexandra Crouwers

    maart 7, 2008 at 10:35 pm

  8. Alexandra, in je stukje zie ik eigenlijk alleen maar redenen om de petitie juist wel te ondertekenen. Natuurlijk is de discussie over kunst en samenleving daarmee niet afgedaan, maar een signaal naar de politiek is op dit moment belangrijk.
    Lees hierover op http://www.kunstsubsidiedebat.nl bijvoorbeeld het artikel ‘De Nieuwe Orde’
    van Paul Kuypers. Op die website staan veel beschouwingen van de subsidiekwestie, genuanceerd en van niveau. De huidige petitie is een toegespitste actie waarin het verkokerde kunstwereldje eindelijk eens bijeen begint te komen. Alleen al daarom!

    Jerome Symons

    maart 8, 2008 at 12:01 pm

  9. Dag Jerôme Symons,
    nee, ik onderteken niet, tenzij u uw pijlen richt op een groter geheel – die hele kunstkoopregeling en het kunstsubsidiedebat kan een deel van de jongere kunstenaars in mijn omgeving gestolen worden. Ik heb de site al een tijd geleden gezien, en natuurlijk staan er genuanceerde beschouwingen op. Gelukkig maar. Wat veel belangrijker is, in verband met het ‘verkokerde’ kunstwereldje is het ‘redden’ van cultuur in deze consumptiegerichte kapitalistische sociaal-democratische maatschappij. Dat klinkt wat dramatisch, ik weet het, maar het is een mooi streven.
    Verder, omdat ik veel in België (Antwerpen) ben, weet ik dat het ook anders kan, wat betreft de ‘verkokering’ binnen de kunst, en dan met name de solidariteit tussen de kunstenaars. Er is veel minder competitie; men helpt elkaar. Muzikanten, schrijvers, theatermakers, beeldend kunstenaars en zelfs hier en daar een bioloog gaan constant samenwerkingsverbanden met elkaar aan. Er gebeurt ontzettend veel, op een hoog niveau. En dat zonder het subsidiesysteem, waar u zich zo druk over maakt. Blijft wel de frustrerende buffer, die de instellingen vormen naar het grotere publiek. Volgens mij is dat niet in de eerst plaats een geldkwestie, maar vooral een mentaliteitskwestie. Heeft het platform ‘zonder kunstenaars geen kunst’ daar al een strategie voor bedacht: de politiek bewust maken van het belang (katharsis!) van het specialisme kunst? Daar wil ik wel aan meedoen.

    Alexandra Crouwers

    maart 8, 2008 at 12:35 pm

  10. Het Platform ZKGK voert actie n.a.v. het door de regering voorgenomen beeldende kunstbeleid waarin de toch al flink afgenomen ondersteuning van individuele beeldende kunstenaars nog eens drastisch wordt ingeperkt. Veel kunstenaars zullen daardoor in grote moeilijkheden komen.

    Het is verheugend dat zeer veel kunstenaars en kunstminnaars door steunbetuigingen hun solidariteit tonen. Het zijn niet alleen beeldende kunstenaars, ontwerpers, architecten, filmmakers, theatermakers, musici, dansers en schrijvers, maar ook kunstcritici, directeuren, bestuurders en medewerkers van kunstakademies, musea, galeries, projectbureaus en andere culturele instellingen. Daarnaast journalisten, wetenschappers, leraren, (kunst)studenten, ondernemers, mensen uit allerlei sectoren van de maatschappij (verpleegster, kok, postbode, bankemployé, therapeut, webdesigner, accountant, ‘moeder van een kunstenaar’, jurist, etc.).
    MEN HELPT ELKAAR!

    Jerome Symons

    maart 8, 2008 at 10:23 pm

  11. @Ellen Rodenberg
    je moet eens ophouden om te beweren dat beeldende kunst alleenrecht heeft om te zeggen dat zonder kunst geen geestelijk leven is.. beetje kort door te bocht vind je niet??

    klaas

    maart 17, 2008 at 11:07 am

  12. De kunstsubsidie moet gewoon overeind blijven!

    Vondel Vastgoed Weblog

    maart 18, 2008 at 2:29 pm

  13. Ik steun de actie zonder kunstenaars geen kunst.

    Kunst dient een algemeen maatschappelijk belang, daarom verdienen kunstenaars het om in brede zin ondersteund te worden in onze samenleving, en het mag niet zo zijn dat er een ongelijke verdeling van de subsidiepot is, en de ene kunstenaar meer profijt heeft of krijgt van de subsidies dan de andere.De ene kunstenaar is de andere niet en kiest misschien voor een ontwikkeling die meer complex is en meer tijd vraagt,en mede daardoor commissies en publiek niet meteen zullen behagen.En het goed afstuderen aan een academie b.v.b mag niet als maatstaf gelden of als criteria dienen om deze of gene direct te belonen met een subsidie.Het verleden heeft het tegendeel bewezen zou ik zeggen.Afgezien daarvan is het beoordelen van het werk van de kunstenaars door de div commissies van de fondsen op de manier zoals het nu toegaat zeer discutabel en omstreden.Ook hebben de verantwoordelijke subsidiefondsen ( wat voor iedereen allang duidelijk was), inmiddels toegegegeven dat er al jarenlang sprake is van vriendjespolitiek, en dat er ook vaak een gebrek aan kennis in de commissies aanwezig is of was van de te behandelen ingezonden stukken van de kunstenaars bij de aanvragen.Deze beeldvorming bestaat wel! bij de kunstenaars.De vraag is hoe voorkom je kliekjes en vriendjespolitiek.Of is daar inmiddels een oplossing voor gevonden? Een kunstenaar die goed werk inleverd en vervolgens wordt afgewezen, zal hier weinig begrip voor kunnen opbrengen. Dus men kan concluderen dat er helemaal geen sprake is van een eerlijke verdeling van de subsidies.Of is er aan het einde van de horizon een positief element te bespeuren voor al die kunstenaars van nu en de komende generaties ?

    Frits Kraay: beeldend kunstenaar.

    Frits Kraay

    maart 18, 2008 at 2:41 pm

  14. In de noordelijke kranten, vooral de kleinere en regio gericht, staan bol van kunst. Regelmatig wordt kunst ter opvulling van de kranten gebruikt. Dichters en kunstenaars komen volop aan bod, maar geen hond komt kijken.

    Onlangs een halve pagina in het Dagblad van het Noorden over een ludieke aktie ter vermaak des volkes en ter promotie van mijn eigen naam. In de wetenschap dat het een druppel op een gloeiende plaats is voor mij en duizend andere kunstenaars.

    Ik snap niet waarom er zo geknokt wordt voor meer subsidie, want uiteindelijk wordt er geen nieuw publiek aangeboord.

    Meer kwaliteit van de kunst en meer aandacht via de media trekt namelijk nauwelijks nieuw publiek. Ik heb dat vele malen nu meegemaakt, terwijl de jonge honden in de kunst geloven dat dat wel degelijk verschil zal uitmaken, doodeenvoudig door het feit dat zij niet regelmatig de media gehaald hebben.

    Op academie Minerva wordt ronduit toegegeven dat zij autonome kunstenaars opleiden om die met hun sollicitatiemapjes in Amsterdam te laten leuren. De stad Groningen is niet intressant genoeg. De academie is immers alleen maar uit op de landelijke subsidie die gebaseerd is op het aantal leerlingen.

    Nog een voorbeeldje uit de praktijk die ik niet voor mogelijk had gehouden.
    Mijn roman (naast beeldende kunst schrijf ik) is in een eigen beheer uitgegeven en door de Bibliotheek in de stad Groningen aangekocht. Alleen voor de stad. Het blijkt een uitleenhit te zijn. Ik heb dit aan de Bib duidelijk gemaakt en gevraagd of ze niet meer kunnen aanschaffen voor andere bibliotheken in de Groningen, het is immers een uitleenhit. Antwoord; er is te weinig budget voor.

    Er is dus alleen budget voor de bekende kanalen en niet voor een paar extra boekjes. Ongelooflijk, dat had ik nooit en te nimmer verwacht van die Grote Openbare Bibliotheken.

    Met vriendelijke groet.

  15. Ik steun de actie zonder kunstenaars geen kunst.

    Sonja van Kerkhoff, kunstenaar, Leiden

    sonja van kerkhoff

    maart 20, 2008 at 9:31 am

  16. Toen ik (69) nog Truusje was, was zingen en declameren een normaal onderdeel van het lessenpakket voor zowel de lagere als het middelbaar onderwijs. Zou dat graag weer terugzien. Onderteken uiteraard de actie.

    Truus Baaij

    maart 20, 2008 at 2:32 pm

  17. Ik ontdekte vandaag pas het bestaan van deze aktie en kon dus aan de handtekeningenlijst niet meer meedoen.
    In mijn gemeente werd de galerie van het lokale kunstenaarscollectief (waar ik toen deel van uitmaakte) en die door de gemeente werd gesubsidieerd, gesloten om plaats te maken voor de VVV; het was een plek nabij het winkelcentrum en de VVV was daar beter op z’n plaats!
    Er werd geen nieuwe galerieruimte aangeboden. Toch beweerde de betreffende (PvdA) wethouder dat kunst zo belangrijk is in onze maatschappij!
    En op z’n werkkamer hangt…. een prachtig schilderij!

    Ik vind overigens wel dat er veel nietszeggende plaatjes aangeboden worden die voor kunst moeten doorgaan; ik begrijp dat dat soort rommel ook niet gesubsidieerd moet worden.

    Maar zonder kunst geen cultuur! Een overheid die bezuinigt op kunst en cultuur aan de ene kant, en geld wegsmijt aan meer asfalt, Joint Strike Fighters en oorlog voeren in Afghanistan, geeft weinig blijk van beschaving.

    Leo

    maart 21, 2008 at 12:50 pm

  18. Ik steun de actie “Zonder kunstenaars geen kunst” maar ben vandaag net te laat om mijn handtekening op de lijst te plaatsen.
    Ik ben zelf een kunstenares en steun kunstenaars.

    Przybyl Grazyna

    maart 22, 2008 at 11:33 pm

  19. Geachte minister Plasterk,

    De uitlatingen van Lex ter Braak en consorten heb ik me persoonlijk erg aangetrokken. Mede dankzij een basisstipendium hebben een groot aantal van mijn collega’s en ik onze beroepspraktijk uit kunnen bouwen. Het heeft me de lange adem verschaft die nodig is om door te gaan. Sinds jaren zie ik een afbrokkeling van geld dat direct naar de kunstenaars gaat. Dat geld komt nu grotendeels terecht in de kas van instituten die dankzij deze kunstenaars een goed betaalde baan hebben. Gebouwen, verbouwingen, dure designjaarverslagen: dat zouden goede investeringen zijn in kunst? Binnen die instituten en musea wordt IEDEREEN betaald, tot de koffiedame aan toe. Maar voor kunstenaars is zelfs het hanggeld afgeschaft, terwijl het de kunstenaars zijn die kunst leveren waaraan die instituten hun bestaan danken, niet andersom. Lex ter Braak suggereert dat wel.

    Het is beledigend en niet juist. Oneerlijk.

    Met groet, Caren van Herwaarden, beeldend kunstenaar

    Caren van Herwaarden

    maart 23, 2008 at 11:31 pm

  20. Geachte Collega’s

    Ik vind het best spannend dat een groot aantal kunstenaars
    – of ze nou wel of niet ondertekenen-

    zelf wel ondertekend maar Oesjgonier in subsidieland, moet altijd over een berg van weerzin en draai er meestal omheen, buiten bereik van de overheid, voor het plan is ingediend maar wel vaak met hulp dus indirecte subsidies en heel veel hulp van collega’s, net als in Belgie

    zonder de camera op zich zelf te richten de initiatiefnemers van deze site ondersteunen.

    juist de niet ondertekenaars bewijzen de kloof die ontstaan is tussen een aantal kunstenaars en het gevestigde deel van het cultuurpaleis
    dat boven op de slagroomtaart staat die Nederland is.

    Het blijft een linke materie, kunst, zelfs met subsidie is het niet gemakkelijk om de ‘weelde’ van het kunstenaarsbestaan te dragen

    Een ding moet me nog wel even van het hart: Achteraf bijna een mop:
    Belde met een subsidieambtenaar. Had een vraag over een kleine subsidie die ik wilde voor iets wat me erg nuttig leek.
    Het antwoord, zonder te weten waar het over ging, of er zelfs maar naar te vragen:
    Oah we krijgen zo veel aanvragen, ga maar in de rij.
    Mijn antwoord;
    Mevrouw/meneer: ik zit bijna vif dagen op een aanvraag, u hebt 10 jaar niets van me gehoord, nooit wat gevraagd, wel al die jaren doorgedaan. Het is iets heel kleins, een vliegwieletje.
    Haar/zijn antwoord:
    Ik zit ook vijf dagen op uw aanvraag.
    Mijn antwoord:
    Maar u wordt betaald en ik niet.

    (want ik ben de Oesjgonier (zoek het niet op, dat land heb ik net verzonnen, bij voorbaat excuses voor het eventueel echt bestaande Oesjgonie) die als een subsidievraag gedaan wordt jarenlang vergat het vragen zelf te begroten)

    En dan citeer ik hopelijk met toestemming van Caren van Herwaarden:
    ‘Het is beledigend en niet juist. Oneerlijk.’

    En allen die hier schrijven blijven,

    met groet

    klaas Bolhuis, theatermaker Kuiper & Friends/ kunstenaarsinitiatief en kunstuitleen De Natte Wang Leiden

    klaas bolhuis

    maart 28, 2008 at 10:29 am

  21. Het moet niet slechter worden dan het al is. Als WWIKer vind ik het aan de ene kant wel goed dat ze eisen stellen. Toch hebben mensen die experimentele werk maken minder inkomsten dan verkoopkunst, terwijl originele/eigenzinnige/vernieuwende kunst belangrijk is voor de kunst zelf. Helaas boeten deze kunstenaar het meest voor hun belangrijke inbreng. Kunstenaars die al verkopen, kunnen het makkelijker redden, uiteindelijk zonder WWIK. Vier jaar is voor mij dan te kort.
    Wat wel over het hoofd wordt gezien is een groot deel van luie kunstenaars die wel aan de eisen voldoen, door toevallig wat opdrachten, maar nauwelijks autonoom werk maken of zich inzetten voor hun kunst en de zakelijke kanten van het vak. Ik ken er echt velen. Jammer dat hier niet meer op wordt gelet. Hoewel Kunstenaars en Co checkt of je aan de eisen voldoet, is hier weer een overdreven waslijst bij betrokken van vragen en gevraagde kopiën.

    Ook vind ik het kwalijk dat kunst toch aan mode onderhevig is. Het wordt weleens gezegd dat kunst momenteel te persoonlijk en te weinig geengageerd is. Dat merk ik als kunstenaar die eerder geengageerde werken maakt. Hoewel ik merk dat er verandering aankomt, vind ik dat ook niet zo best. Een kunstenaar kan persoonlijk of geengageerd werken en net zo goed zijn. (Of zelfs een combinatie) Mijn keuze hoeft niet overeen te komen met die van iemand anders.
    Hoewel volgens mij kunstenaars zich wel wat meer mogen richten op het zakelijke gedeelte van kunst, je bent immers een ondernemer, dan nog vind ik dat elke kunstenaar de keuze moet hebben om te kiezen wat bij hem/haar past. Ik zeg over mezelf: ik maak eerst werk, daarna pas denk ik hoe ik dit wil en kan presenteren. Het moet niet zo worden dat de kunst marktgericht wordt vooraf, want dan is het een creatief beroep en nauwelijks nog kunst.

    Viviane Rose
    Conceptueel kunstenaar & performer
    Freelance fotograaf & vormgever
    Energierijk Expressief Experimenteel

    Viviane Rose

    maart 30, 2008 at 3:18 pm

  22. Aan Viviane Rose.
    Je bent kunstenaar of ondernemer. Als je het kan combinaren is dat prima, maar het een heeft niets met het ander te maken.
    Ondernemers worden gesubsidiëerd door Economische Zaken, kunstenaars door OCW. De politiek moet inzien dat daar de schoen wringt, dat onderscheid durven maken en kiezen voor een stimulerend subsidiebeleid om de kunst in Nederland mogelijk te houden.

    Hans de Vries

    maart 31, 2008 at 10:36 am

  23. na het lezen van het Slakbericht van maart komen oude gevoelens boven. In de jaren 80 nam ik uitgebreid deel aan acties voor behoud bkr, en later, voor behoud gelden, de huidige BKV gelden. De geschiedenis herhaalt zich telkenmale, maar er wordt niets van geleerd. Opnieuw staat onze beroepsgroep onder zware druk en dat met oude/nieuwe argumenten. Nu steenrijk, maar o zo kleinzielig. Wel mooi weer spelen met kunst maar niet investeren. Zie hier ons geliefde nederland. (met kleine n)In Twente, en met name Enschede, waar ik al dertig jaar woon en werk, is het niet anders. In drukwerk wordt er gepronkt met de bloeiende kunst en galerie situatie-mede ook dankzij rampsubsidies voor de getroffen wijk Roombeek-in de praktijk blijken dit gewoonweg leugens te zijn. Er zijn nog evenveel galeries als 20 jaar geleden, en het klimaat is heel mager. Openlijk geeft deze gemeente te kennen geen behoefte te hebben aan basisvoorzieningen en mede als gevolg daarvan worden de ateliers onbetaalbaar gemaakt en probeert men ons te clusteren in tien gemeentelijke ateliers dichtbij het Jan Cremer museum. Een middelmatig kunstnaar, maar intressant persoon. Het gaat allemaal niet om de Kunst, het gaat zoals al zolang, om via de kunst andere doelen te dienen. Die laten zich raden. De open brief van mijn zeer gewaardeerde collega Caren van Herwaarden uit A’dam is mij uit het hart gegrepen. Mijn eigen ervaring heeft dezelfde inzichten en gevoelens opgeleverd. Als kunstcriticus van de ter ziele gegane Twentse Courant kon ik overal achter de schermen kijken. fraaie inzichten leverde dat op. Zo fraai, dat ik bijna tien jaar lang niets met dat circuit te maken wilde hebben. Ook het artikel van janneke Wesseling vond ik een schot in de roos. bemoedigend, om steun te voelen in deze eenzame strijd. Ik hoop dat de gezamelijke inspanning iets zal opleveren anders kan er misschien via dit adres een nog stevigere actie worden ontplooit. Ik ben Kunstenaar, geen ondernemer, das een ander soort zullen we maar zeggen, en lever met mijn werk en inzichten een bedrage aan de nederlandse samenleving. Mijn muziekklanten weten daarvan, en geven blijk van sterke waardering. Cursisten en workshop deelnemers benadrukken behalve het vakmanschap juist ook het immateriele gedeelte van mijn lessen. Op individueel niveau blijkt de waardering ook op de door mij bewust schaars gehouden exposities. Met collegiale groet, Erik van der endt, enschede.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: