zonderkunstenaarsgeenkunst

Just another WordPress.com weblog

Volkskrant: Onderzoek strengere toelating academies

with 2 comments

Amsterdam, 28 maart – Minister van Cultuur Ronald Plasterk gaat onderzoeken of de Nederlandse kunstacademies een strenger toelatingsbeleid kunnen en moeten gaan voeren. Hij zegde de Kamer gisteren een brief toe over de mogelijkheden voor zo’n onderzoek tijdens een debat over de financiële positie van beeldend kunstenaars.

Written by zonderkunstenaarsgeenkunst

maart 28, 2008 bij 10:23 pm

Geplaatst in Uncategorized

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Helaas ontving ik de oproep slechts een dag voor de datum om aanwezig te kunnen zijn bij het debat in de 2e kamer. Toch hoop ik dat de opkomst naar tevredenheid was. Hoewel ik persoonlijk nooit wat aan subsidies heb gehad, zou ik er toch ook graag voor in aanmerking komen. Ik ben glasblazer en heb een droom een eigen blazerij ooit op te kunnen zetten. Helaas is dit metier een zeer matig erkend kunstenaarschap, en vis ik enkel achter het net. In de rest van de wereld wordt dit echter als een hoge kunst gewaardeerd, en ook echt beleefd. Hier ligt dus nog een heel gebied waarin Nederland als kunstland ernstig achterblijft. Toch moet ik almaar toezien opdat grote gelden richting instellingen gaan die dat juist niet doen, en daarmee doel ik direkt op het Glascentrum Leerdam, die via de Fusie met het Nationaal Glas Museum, toch maar weer even een miljoen weet binnen te slepen. Daar komen nieuwe mensen, of kunstenaars ook maar nauwelijks binnen. Punt is dus dat ik langzaam maar zeker groei op eigen kracht, maar word ik dus wel beïnvloedt door markt werking wat me soms ook benauwt. Aanspraak maken op een subsidie durf ik al bijna niet meer, vanwege de enorme energie die eraan verloren gaat……. De kanttekening die ik wil plaatsen bij deze actie, is dat er ook wel eens gekeken mag worden of de besluitorganen wel geheel objectief zijn in de verdeling van subsidiegelden. Voor mij hebben die gelden tot op heden echter geen enkel nut gehad.

    Als het niet puur de drive was achter kunstenaars om zich te uiten, dat creatievelingen uit passie met ontwikkelingen komen, dan zou er ook werkleijk niks meer gebeuren. Ik durf zelfs te beweren dat er zonder kunstenaars nooit een vorm van beschaving had bestaan zoals we die nu kennen, en woonden we nog steeds in grotten, en plaggenhutten, en verzamelden we vruchten, en jaagden we op dieren…… Wie anders dan een kunstenaar denkt na over huizen (architect) kleding (modeontwerper) auto’s, landschap, etc.etc. al deze mensen hebben een creatieve geest, en kunnen wat mij betreft tot kunstenaars gerekend worden….. zonder hen gaat de wereld dood…… vraag maar eens aan plassterk wie zijn volgende stropdas gaat ontwerpen, of zijn interieur…… Zonder stimulans, zal ook hij straks over 40 jaar nog steeds op dezelfde bank zitten…….

    Zonder stimulans, zal er ook nooit een nieuwe garde van glaskunstenaars ontstaan…… en werkelijk…. we zijn in Nederland echt bijna uitgestorven.

    David Beliën

    David Beliën

    maart 31, 2008 at 1:10 pm

  2. Wat een gek verhaal – enerzijds zijn de glasblazers uitgestorven, anderzijds kan de enige echte glasblazer cq glaskunstenmaker geen goed bestaan vinden en wil hij subsidie, tsja ! Waar blijft die glasblazer dan bij gesubsidieerde concurrentie ?

    Ook gek vind ik de voorbeelden van kunstenaarsschap en hun zogenaamde rol in de vormen van beschaving zoals we die nu kennen, vooral die wat betreft de auto’s.

    Gaat het dan over uiterlijk, techniek ? Voor mij zijn het hoe dan ook stinkende vervuilende moordende monsters. Ook dit jaar weer goed voor anderhalf miljoen doden en een veelvoud van invaliden. De echte kunstenmaker had de auto 50 jaar geleden al op water laten lopen met een snelheidsbegrenzer.

    Mode ? Er wordt toch door een handjevol omhooggevallen hypefiguren heel veel geld verdiend en de afgietsels daarvan worden in India en omstreken door peuters in werkdagen van 16 uur in elkaar geflanst om ons goedkoop van mode te voorzien ? Moeten die heren en een enkel dame ook nog gesubsidieerd worden ?

    Architecten, die voor een buitensporige hoeveelheid geld Arabische en Chinese nutteloze wolkenkrabbers van beton en inderdaad glas fabriceren, zijn dat kunstenaars – we horen er wel veel over. Het zijn waarlijke helden deze kunstenmakers.

    Alleen de kunstenmakers hebben blijkbaar deze wereld van overdadige consumptie, grootschalige vernietiging en vervuiling veel verder gebracht, gered van de holen en plaggenhutten, de jacht op dieren en een 50 jaar oude bank.
    Tsja, nu is het beter met de intensieve veehouderij, overbevisssing en genetische manipulatie en de wegwerpmentaliteit. Hup nog meer illegaal hardhout importeren uit het ourwoud of wat daarvan over is, voor dat nieuwe meubel, verdiend met een mooi stukje glas.

    Gaan de kunstenmakers ook nog eens de wereld en de mensheid redden of dromen ze eigenlijk alleen maar van onze belastingcenten en/of van buitensporige roem !

    Sommige kunstenmakers zijn altijd wat wereldvreemd, maar deze flauwekul, daar heb ik geen eurocent voor over. De ware kunstenaar hoor je niet, zijn werk bewijst zichzelf en komt uiteindelijk altijd bovendrijven, ook zonder subsidie.

    Charley van Doorn.

    Charley van Doorn

    april 9, 2008 at 1:24 am


Geef een reactie

