zonderkunstenaarsgeenkunst

Just another WordPress.com weblog

kunstenaars en creatieve industrie in Rotterdam

leave a comment »

Enige feiten over de creatieve industrie in Rotterdam in relatie tot de positie van de autonome kunstenaar, door Chris Bouma, van SKAR (atelieruimten Rotterdam) feb. 2009

Sinds 2000 is het land, mede door een publicatie van Richard Florida, in de ban van de creatieve industrie. Het lijkt wel of iedere stad, deelgemeente en wijk dit fenomeen binnen haar grenzen wil faciliteren. Onzin natuurlijk, deze industrie moet het hebben van synergie en dat kan alleen wanneer clustering wordt gestimuleerd. Wat nu veel gebeurd is spreiding en spreiding maakt onzichtbaar.

Creatieve industrie is een groot begrip wat opgedeeld kan worden in drie segmenten

De kunsten, Media en entertainment en de Creatieve zakelijke dienstverlening.

Tot de kunsten wordt gerekend de theaters, de schouwburg, de galerieën, de musea

Dienstverlening t.b.v. de kunstbeoefening, beoefening en productie van podiumkunsten en tot slot de beoefening van de scheppende kunst. (19%, een vijfde van het totaal).

Onder media en entertainment verstaan we de bioscopen, radio/tv, filmproductie, fotografie, pers, nieuwsbureaus, journalisten en de hoofdgroep wordt gevormd door de uitgeverijen.

(33%, een derde van het totaal)

Creatief zakelijke dienstverlening bestaat voor meer dan de helft uit architecten en technisch ontwerpbureaus, daarnaast reclamebureaus, stedenbouw en landschaparchitecten en tot slot interieur en modeontwerpers. (48%, de helft van het totaal)

Bijgevoegd eveneens een pdf bestand waarin te vinden een opsplitsing van bedrijfstakken in percentages, gebaseerd op een onderzoek van TNO cijfers 2003. Het laat zien dat het bij de scheppende kunsten gaat om 6% van het totaal dat gerekend wordt onder kunsten. Fotografie ook 6% valt onder de categorie media en entertainment, daaronder vallen ook de uitgeverijen waarbij de dagbladen er met 61% uitspringen.

Dat de creatieve industrie interessant is, blijkt uit het feit dat de Rotterdamse economie tussen de jaren 1996 en 2004 gemiddeld 2,7% per jaar is toegenomen, de creatieve industrie is in die periode jaarlijks gegroeid met 8%. De creatieve industrie is in Rotterdam goed voor 10.000 voltijd banen, dat was in 2003 goed voor 400 miljoen euro aan omzet.

Het is om die reden niet vreemd dat de Gemeente Rotterdam de creatieve industrie tot speerpunt heeft uitgeroepen en daarmee kansen wil creëren voor de sector. Rotterdam heeft de ambitie om in de komende drie jaar het aantal voltijdbanen met 2000 te laten groeien.

In het begin van de ontwikkeling van de creatieve industrie is vaak gedacht dat de autonome kunsten automatisch mee kunnen groeien. Dat blijkt echter lastiger dan gedacht. Autonome kunstenaars kunnen niet afgerekend worden op economisch rendement en dat gebeurd wel met de creatieve ondernemer. De creatieve ondernemer valt onder de wethouder economie, de autonome kunstenaar onder de wethouder cultuur.

Autonome kunstenaars hebben een andere opdracht en worden ook anders beoordeeld. De opdracht is op creatieve en originele wijze het tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op ontroerende of schokkende wijze.

Wanneer ik in Rotterdam kijk naar het percentage autonome kunstenaars dan blijkt dat dit minder is dan 10% van het totaal van de creatieve industrie. Dan heb ik het over alle disciplines.

Deze kunstenaars worden afgerekend op inhoudelijke kwaliteiten. Hun kwaliteit schuilt in de spiegelende kracht voor de beschouwer om zichtbaar te maken wat zich in de tijdsgeest voor doet.

Autonome kunst uit alle disciplines zullen altijd ten dele afhankelijk zijn van subsidie.

Het is de kunst de overheid er van te overtuigen dat het succes van een groot deel van de creatieve industrie te danken is aan de autonome kwaliteit van kunstenaars. Deze kunstenaars vormen de research & development afdeling van de creatieve industrie. Dit soort afdelingen zijn binnen iedere industrie onontbeerlijk en kosten altijd geld. Geen innovatie betekent het opdrogen van de productie. Autonome kunst zal altijd blijven bestaan. Toch moeten we nadrukkelijker de rol van de autonome kwaliteit binnen de creatieve industrie benoemen en opeisen. Er is een groot grijs gebied binnen de creatieve industrie waarbinnen een autonome kwaliteit aanwijsbaar is, dat moet je gebruiken en niet gratis weggeven. Het belang van die autonome kunst voor de creatieve industrie zou altijd moeten leiden tot een samenwerkingsverband tussen de wethouder cultuur en de wethouder economie.

Advertenties

Written by zonderkunstenaarsgeenkunst

februari 19, 2009 bij 7:22 am

Geplaatst in Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: